Дистанційне навчання


Розвивальні ігри та вправи для дітей з затримкою психічного розвитку.
Корекція затримки психічного розвитку дітей потребує тривалої і систематичної роботи, яка охоплює всі види її діяльності. Через це дуже важливо, щоб корекційним завданням було підпорядковане не тільки заняття, а й режимні моменти, організація дозвілля дитини, де знайдуть корисне застосування різні розвиваючі ігри, відповідно до віку і можливостей дитини. Подібні розвиваючі ігри можна з успіхом проводити й вдома, тим самим підтримуючи навчальний потенціал дитини.
  • Гра «Закрий!»
Мета: вчити сприймати, порівнювати, виділяти предмети схожі та відмінні за формою.
Матеріал: дві баночки контрастного розміру, маленькі та великі кульки (кришечки).
Хід: Показати дитині дві баночки, вказати, що одна баночка велика, а друга – маленька. Потім продемонструвати маленькі і великі кульки. Великі кульки потрібно зібрати у велику баночку, а маленькі – в маленьку (показ). Після виконання завдання попросити закрити баночки відповідними кришечками.
  • Гра «Де звучить?»
Мета: розвиток зорової і слухової уваги, навичок орієнтування у просторі.
Матеріал: будь-яка іграшка, яка створює звук.
Хід: Показати іграшку дитині. Поторохтіть іграшкою, щоб дитина звернула на неї увагу, а потім іграшка відводиться в сторону і знову торохтить. Дитина із закритими очима повинна вказати напрям звідки іде звук. Гра повторюється 2-3 рази.
  • Гра «Хто як говорить?»
Мета: спонукати дитину повторювати звуконаслідувальні слова.
Матеріал: іграшки добре відомих дитині тварин або їх зображення.
Хід: Показати дитині по черзі іграшки, назвати їх. Запитати: Як говорить котик? (мяу-мяу ). Собака? (гав-гав) тощо.
  • Гра «Прищепки»
Мета: корекція дрібної моторики пальців.
Матеріал: прищепки, аркуш картону/лінійка/мотузка, силуети одягу.
Хід: Прищепки в грі використовуються як тренажер для пальчиків.
Вирізати з паперу декілька силуетів різного одягу (кофтинка, спідниця, шкарпетки, сорочка та ін.).  Попросити дитину допомогти Вам розвісити білизну на мотузку за допомогою прищіпок.
Якщо у Вас немає часу виготовити силуети – можна прищіпки чіпляти на міцний аркуш паперу чи широку лінійку.
  • Гра «Оплески»
Мета: розвиток фонематичного сприйняття.
Хід: Дитина має плеснути в долоні стільки разів, скільки предметів знаходиться на столі;
Дорослий повільно ритмічно плескає в долоні – дитина повинна відтворити кількість оплесків.
Примітка: спочатку кількість предметів та оплесків має не перевищувати 3. З часом кількість і темп оплесків збільшується.
  • Гра «Збери фігуру»
Мета: Удосконалити вміння розташовувати предмети в спадаючому за величиною порядку; правильно називати деталі за величиною (великий, менший, найменший).
Матеріал: вирізані з картону/паперу частини сніговика, ялинки.
Хід:   Розкласти перед дитиною деталі сніговика. Запропонувати зібрати його, починаючи з найбільшого круга.
  • Гра «Подарунок ляльці»
Мета: закріпити поняття про колір.
Матеріал: лялька, кружки основних кольорів – білого, чорного, червоного, синього, жовтого, зеленого (по 2 шт.).
Хід:
а) Спочатку запропонує назвати, якого кольору кружок Ви даєте дає ляльці.
б) Попросіть дитину дати ляльці червоний (зелений, синій…) кружок.
в) Покажіть дитині червоний (зелений, синій…) кружок і попросіть її «Дай ляльці такий же самий кружок».
 
8. Гра «Весела пташка»
Мета: закріпити знання про розташування предметів в просторі; розуміння та вживання простих прийменників в, на, під, за.
Матеріал: дві іграшки-пташки, іграшкові меблі (шафа, стіл, стілець).
Хід:
а) Дві пташки, Ваша і дитини, літають. Дитина повторює дії за Вами.
б) Ви говорите, куди полетіла пташка – вгору, вниз, а дитина виконує дію.
в) Дія навпаки: «А зараз пташка літатиме, а ти скажеш, куди вона полетіла».
г) Запропонуйте заховати пташку за шафу, в шафу, посадити на стіл, стілець, під стілець і т. д.
 
9. Виконання простих побутових інструкцій
Мета: формувати здатність дитини розуміти часто використовувані в побуті слова, виконувати прості словесні інструкції.
Хід:
Розуміння дитиною цілісних словосполучень, які вона могла багато раз чути. Запропонувати їй виконати відповідні дії, наприклад:
- поцілувати маму;
- обійняти тата;
- пограти в ладоньки;
- закрити очі;
- помахати ручкою;
- узяти маму за руку і йти до столу і т. д.
2) Закріпити назви знайомих іграшок. З'ясувати, чи може дитина показати частини свого тіла і частини тіла ляльки або іграшкової тварини:
- Покажи зайчика, собачку, машину, ляльку.
- Візьми ляльку.
- Дай мені ляльку.
- Покажи, де у ляльки голова. А де в тебе голівка?
 
10. Гра «Де дзвенить дзвіночок?»
Мета: орієнтування в просторі відносно себе.
Матеріал: дзвіночок.
Хід:
Попросити дитину закрити очі та відгадати, де дзвенить дзвіночок, називаючи напрям відносно себе (вгорі, внизу, попереду, позаду).


 Поради щодо розвитку дрібної моторики

Про вплив мануальних (ручних) дій на розвиток мозку було відомо у 11ст. до н.е. в Китаї. Ігри за участю пальців  і рук сприяють гармонійному розвитку тіла й розуму, підтримують у належному стані мозкові системи. Регулярні вправи на розвиток моторики , пальчикова гімнастика поліпшують розвиток пізнавальних процесів, діяльність серцево-судинної і травної систем, розумові здібності дитини, зменшують емоційне напруження, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мовлення дитини.
Ураховуючи оздоровчий вплив на організм стану дрібної моторики кожного пальця, потрібно вчити ще з раннього віку координовано і спритно ними маніпулювати. Варто звертати увагу на опанування простими, але водночас життєво важливими вміннями – тримати чашку, ложку, олівці, вмиватися. Наприклад, якщо чотирирічний малюк не вміє доносити у пригорщі воду до обличчя – це означає, що у нього затримується розвиток дрібної мускулатури, і дитині необхідна пальчикова гімнастика.
Тренування пальців рук дітей покращує не лише рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовленнєвих навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно  пов’язане з розвитком рухового  аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів тощо. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування. Рухи пальців стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини. Тому так важливо, працюючи з дітьми (особливо з тими, у яких є порушення мови), приділяти увагу розвитку функції дрібних м’язів.
Рівень розвитку дрібної моторики – один із показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Дитина, в якої добре розвинена дрібна моторика, вміє логічно мислити, у неї достатньо розвинуті пам'ять, увага, зв’язне мовлення. Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги, та, зокрема дрібної моторики призводить до ряду проблем і виникнення негативного ставлення до навчання. Саме тому робота з розвитку дрібної моторики має починатися задовго д вступу в школу. Психологи, педагоги та батьки, які надають увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки, вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, покращують розвиток мовлення малюка, по-третє, готують до оволодіння навичками письма.
Із самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Така робота повинна проводитися регулярно, тільки тоді можна досягти хороших результатів від спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців руки мають приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Велике  значення в цих іграх має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей такого віку. Необхідно пояснювати значення тих або інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати позитивний емоційний настрій.

Як сприяти розвитку пальців рук
Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати дитину, можна використати у роботі з дошкільниками таке:
1.                 Маленьким дітям масажувати пальчики, впливаючи тим самим на активні точки, пов’язані з корою головного мозку. Щоденний масаж кисті рук дитини м’якими рухами та розминання кожного пальчика, долоньки, зовнішнього боку кисті, а також передпліччя дуже корисний. Він чудово активізує мовні центри мозку. Крім того, такий масаж позитивно впливає на імунітет, на загальний розвиток дитини, поліпшує контакт із нею.
2.                 Ліплення із різних матеріалів (тісто, пластилін, глина). Окрім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців.
   Ліпити з пластиліну можна починати вже у два роки, головне – добирати доступні завдання і не забувати мити руки дитині. Якщо ви боїтеся пластиліну, виготовте для маляти солоне тісто. Гра принесе задоволення незалежно від результату.
Ось рецепт солоного тіста: мука – сіль – вода – соняшникова олія. На стакан муки беремо стакан солі, 2 3 стакана води, столова ложка масла. Перемішати і замісити. Якщо тісто ліпиться погано, додати води.
Тісто можна довго зберігати в холодильнику в целофановому пакеті. Щоб виліплені фігурки стали твердими, запікайте їх у духовці, що довше, то краще. Затверділі фігурки можна розфарбувати фарбами. Щоразу, коли ви готуєте справжнє тісто, давайте шматочок і маляті.
3.                 Ванни з крупами. Нехай дитина занурює руки у крупи, перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і дрібніші крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках. Така ванна сприятиме розвитку координації пальчиків.
4.                 Мозаїка. При складанні різноманітних ігор – мозаїк покращується дрібна моторика рук малюка, розвивається кмітливість і творчі здібності.
5.                 Ігри – шнурування Марії Монтессорі розвивають сенсомоторну координацію, дрібну моторику рук, просторове орієнтування, сприяють розумінню понять «угорі», «внизу», «справа», «зліва», формують навички шнурування (шнурування, зав’язування шнурка на бант), сприяють розвитку мови, розвивають творчі здібності.
6.                 Ігри з ґудзиками та намистинками. Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук.
7.                 Пазли. Яскраві картинки розвивають увагу, кмітливість, зір і дрібну моторику рук.
8.                 Катання долонькою дерев’яних і гумових м’ячиків по рівній поверхні. Таке заняття масажує долоні та покращує координацію рухів кисті.
9.                 Ігри з прищіпками. Чіпляння прищіпок до картонних кружечків чи інших предметів розвиває дрібну моторику трьох основних пальців руки: великого, вказівного й середнього.
10.             Плескання в долоні тихо і голосно в різному темпі. Можна барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук та столу.
11.             Малювання, розфарбовування, штрихування.
12.             Вирізання ножицями.
13.             Ігри з піском, водою.
14.             «Резиночка». Для цієї вправи можна використовувати резинку для волосся діаметром 4-5 см. Усі пальці вставляються в резинку. Завдання в тому, щоб, рухаючи всіма пальцями пересунути резинку на 360 градусів спочатку в один, потім в інший бік. Виконується однією, потім іншою рукою.

Пальчикова гімнастика
Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. Ці ігри дуже емоційні, захоплюючі, сприяють розвитку мовлення та творчості. Їх можна проводити як у садочку, так і вдома. « Пальчикові ігри» начеб то відтворюють реальність навколишнього світу – предметів, тварин, людей, їхню діяльність, явища природи. Під час «пальчикових ігор» діти, повторюючи рухи дорослих, активізують моторику рук і мовлення.
«Пальчикові ігри» - це інсценування римованих розповідей, казок за допомогою пальчиків. У багатьох іграх необхідна участь обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях «праворуч», «ліворуч», «вгорі», «внизу», тощо.
На початку та в кінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути погладжування від кінців пальців до долоні, легке порушування, помахування руками. Оскільки недостатня сформованість дрібної моторики пальців спостерігається в переважної більшості дітей, таку роботу потрібно проводити з усіма дітьми.
Пальчикову гімнастику розпочинають із найпростіших вправ зі знайомства із своїми пальчиками – з їхніми назвами, призначеннями. Комплекси пальчикової гімнастики та окремі її елементи застосовують в індивідуальній роботі з дітьми або в невеликих підгрупах, уводять до фізкультхвилинок, перед малюванням, ліпленням, аплікацією та конструюванням.

Пальчикові ігри
Пальчики вітаються
·                    Однією рукою: кінчиком великого пальця правої руки почергово торкатися кожного пальця цієї ж руки.
·                    Те саме робимо лівою рукою.
·                    Двома руками: тримаючи долоні вертикально одну навпроти одної, почергово (починаючи з мізинців і закінчуючи великими пальцями) з’єднувати й розводити пальці, промовляючи слова «Добрий день, пальчику!».

Стиснемо – розтиснемо
Ритмічно стискати пальці в кулак і розтискати.

Молоточок
Указівним пальцем однієї руки стукати по долоні другої руки.

Молоточки
Одним стиснутим кулачком стукати по другому кулачку.

Бігунець
«Бігати по столу», пересуваючи вказівний і середній пальці.

Млинок
Поставивши один кулачок над другим, робити обома колові оберти.

Потрусимо долонями
Потрусити обома долонями – спочатку сильніше, потім слабше.

Хвилі
Робимо хвилеподібні рухи руками перед грудьми – з одного боку в інший.

Січемо капусту
Ребром однієї долоні бити по розгорнутій другій долоні.

Перемо білизну
Терти одним кулачком по другому (пальцями).

Падає сніг
Робити плавні синхронні рухи обома руками згори до низу.

Кінь біжить
Почергово стукати по столу чотирма пальцями руки ( крім великого).

Гра на фортепіано
Довільно імітувати пальцями обох рук гру на цьому музичному інструменті.

Слон іде
Виставивши вперед вказівний палець (хобот), переступати чотирма пальцями по полу.



Дзеркало
Притиснувши пальці один до одного, вертикально тримати долоню (або обидві) внутрішнім боком перед очима.

Барабанщик
Двома пальцями обох рук (вказівним або середнім) «барабанити» в повітрі або на столі.

Пташки дзьобають зернята
Зігнутим вказівним пальцем однієї руки стукати на столі або підлозі.


Пальчикові ігри -  інсценівки
Під час цих ігор у дитини активізується дрібна моторика рук і психічні процеси. Відтак формуються спритність, уміння володіти своїми пальцями, зосереджувати увагу на певній діяльності.

Гра – інсценівка «Зайчик»
На землі сніжок лежить (плавні рухи руками – розвести їх над землею),
Зайчик по сніжку біжить ( пальчикова фігурка «зайчик» ),
Мерзнуть вушка (згинати й розгинати пальці «вушка»),
Мерзнуть лапки (ворушити всіма пальцями, згинаючи і розгинаючи),
Бо без валянків (утворити ніби дві «мисочки» долоньками)
Та шапки. Ой! (двома долонями зобразити над головою шапку: однойменні пальці обох рук торкаються один одного; розводячи лікті, розвести притиснуті пальці, округлити фігуру і піднести над головою).

Гра – інсценівка «Зайчика злякалися»
Ми ходили по гриби (переступати двома пальцями по столу). «Гриб» - накрити кулачок опуклою долонею),
Зайчика злякалися ( «зайчик»).
Поховалися за дуби («дерево» - дві долоні, виставлені пальцями вгору, поставити навхрест),
Розгубили всі гриби («гриб» і «кошик» - з’єднати дві опуклі долоні).
Потім засміялись ( усміхнутися),
Зайчика злякались! ( «зайчик» - показати на нього вказівним пальцем другої руки).

Гра – інсценівка «Їжачок»
Їжачок – хитрячок ( «їжачок» – з’єднати долоні разом із пальцями вгору) –
Голочки гостренькі (великі пальці – на себе, решту перекреслити й поворушити ними).
Ось грибки під дубком («дерево»),
Він збира маленькі («гриби»).

Гра – інсценівка « Коники»
На гладенькому столі («коник» - чотирма пальцями (крім великого), стукати на столі),
Пальчики стукочуть (стукати голосніше),
То не пальчики, ні-ні –
Коники цокочуть( стукати ритмічно, цокаючи язиком).
Цок-цок-цок, цок-цок-цок,
За місток («місток»- поставити руки «паличкою» одна на одну),
За млинок («млинок» - крутити кулачками один над одним).
Цок-цок-цок, цок-цок-цок («коник»),
В чисте поле за лісок («дерево»),
Цок-цок-цок, цок-цок-цок («коник»),
Потім знов у дитсадок («дах» над головою).

Гра – інсценівка «Квіточки»
На галявині зростають
Квіточки маленькі («квіточка» - долоні разом, пальці розставити, крім мізинців і великих, мізинці і великі торкаються один одного),
Є рожеві, є червоні,
Жовті та біленькі,
Корінцями із землі («коріння» - як «дерево»,але руки опустити донизу)
П’ють вони водичку,
А нап’ються – підростуть («квітка», при цьому стають навшпиньки),
Стануть іще вищі.

Гра – інсценівка «Котик»
Котик пухнастий («котик» - із кулачка відставити великий палець і мізинчик).
Вушка маленькі (поворушити відставленими пальцями).
Лапи м’якенькі (скласти пальці в кулачок).
Кігті гостренькі (зігнути пальці і поворушити).

Гра – інсценівка «Хованки»
(ритмічно згинати й розгинати пальці, покрутити кулачком).
Пальці в хованки всі грались,
Ось так, ось так,
В кулачки всі заховались:
Ось так, ось так.

Гра – інсценівка «Сорока»
( Указівним пальцем правої руки водити по долоні лівої. Згинати почергово кожен палець, крім мізинця. Згинати й розгинати всі пальці в ритмі потішки).
Сорока – білобока
Кашу варила,
Діточкам давала.
Цьому дала,
Цьому дала,
Цьому дала,
Цьому дала,
А цьому не дала:
Ти дрова не рубав,
І води нам не давав,
Ти і піч не натопив,
І нічого не поїв.

Гра – інсценівка «Соління капусти»
( Виконується під музичний супровід)
Ми капусту чистим, чистим ( різкі рухи прямими кистями рук, пальці з’єднані, долоні прямі).
Ми капусту ріжем, ріжем (почергові постукування ребром однієї руки по долоні іншої).
Ми капусту давим, давим ( інтенсивно стискаємо пальці обох рук у кулаки).
Ми капусту солим, солим (кінчики пальців обох рук зібрані разом, імітуємо посипання сіллю).

Гра – інсценівка «Коза і козенята»
Іде коза рогата,
Коза бородата (вказівний і мізинець правої руки вгору, інші притиснути до долоні).
Козенятко спішить,
Дзвоником дзвенить ( указівний і мізинець палець угору. Пальці долоні прямі, з’єднані великим, опущені донизу).

Гра – інсценівка «Замок»
На дверях замок висить ( ритмічні швидкі зєднання пальців обох рук у замок).
Ми його відкриєм вмить (пальці з’єднані в замок, руки тягнуться в різні сторони).
Постукали, покрутили (рухи з’єднаними пальцями від себе, до себе. Пальці зімкнені, долоні постукують одна одну).
І легесенько відкрили (пальці розмикаються, долоні в стороні).

Гра – інсценівка «Пальці лягають спати»
( Почергове згинання пальців, потім їх одночасне випрямлення у супроводі вірша)
Цей пальчик хоче спати,
Цей – у ліжечко лягати,
Цей пальчик позіхнув,
Цей пальчик вже заснув.
Тихіше, пальчику, не шуми,
Братиків не розбуди.
Встали пальчики, ура!
У садочок йти пора.


Такі ігри та вправи є найкорисніші. За їх допомогою можна розв’язувати багато проблем.


Ігри на розвиток уваги

Гра «Натюрморт»
Заздалегідь підготуйте яскраві зображення зі значною кількістю елементів, наприклад, натюрморт. По черзі демонструйте їх дітям упродовж 30 секунд. Завдання – запам’ятати, які саме предмети зображені на картинках. Через 30 секунд сховайте зображення та попросіть учнів назвати всі предмети, які їм вдалося запам’ятати. Для ускладнення завдання можна запропонувати учням давати короткий опис зображених предметів (наприклад, груша – жовта).
Гра «Не все на місці»
Підготуйте кілька яскравих картинок. На них мають бути зображені предмети, які, на перший погляд, важко помітити. Попросіть учнів детально розглянути зображення, звертаючи увагу на кожну деталь. Запитайте дітей про кількість побачених предметів, їхнє розташування тощо.
Усім дітям подобаються розмальовки, адже коли чорно-білий малюнок набуває барв – це надзвичайно цікаво. А ще – таке заняття дозволяє розвивати увагу. Роздайте учням роздруківки з картинками для розмальовування та запропонуйте розфарбувати для початку лише найдрібніші деталі.
Вправа «Крапка-лінія»
Кожен учень отримує аркуш паперу із завданням. На ньому є предмети чи істоти, а також приховане зображення, яке можна побачити, лише правильно з’єднавши пронумеровані крапки. Запропонуйте дітям з’єднати лініями крапки по порядку. Виконуючи таку вправу, учні розвивають не лише увагу, але і зорову пам’ять, самостійно формують малюнок, який можна буде використати як розмальовку.
Гра «Чи є зміни?»
Розкладіть на парті до 15 різних дрібних предметів (блокнот, різнокольорові олівці, фломастери тощо). Упродовж 30 секунд учень має уважно роздивитися їх та запам’ятати розташування. Після цього дитина має відвернутися, а ви – перекласти 3-4 предмети на інші місця. І знову в учня є 30 секунд на їх огляд. Коли час сплине, закрийте предмети і запропонуйте дитині назвати ті, які лежать на іншому місці. За кожну правильну відповідь можна отримати 1 бал. Перемагає учень, який назвав усі предмети, що було переміщено.


Дихальна гімнастика для дітей
Вправи для дихання  корисні не лише для профілактики простудних захворювань, бронхітів і синуситів, вони навчають дитину правильному диханню. Недаремно, елементи дихальної гімнастики обов'язково включають в комплекс вправ на зайнятті фізкультурою дитячі сади.
 Пропонований нами нескладний комплекс вправ для правильного дихання можна виконувати вдома, в дитячому саду, на прогулянці.
 Підготовча вправа
Початкове положення. Стоячи, сидячи або лежачи.
Виконання. Закрити очі, постаратися заспокоїтися, розслабитися. Робимо глибокий вдих і затримуємо дихання наскільки можливо. Виконуємо 5-10 разів.
 Вправа "Повітряна кулька"
Початкове положення. Стоячи, сидячи або лежачи, поклавши руки на нижню частину ребер.
Виконання. Перед виконанням вправи треба видихнути повітря з грудної клітки  ротом, щоб вона втягнулася. Потім повільно робимо вдих через ніс, а видих -  ротом. При виконанні вправи обов'язково треба стежити, щоб живіт і плечі залишалися нерухомими. Вправу виконуємо 6-10 разів.




Вправа "Вікно і двері"
Початкове положення. Встати рівно, випрямитися.
Виконання. У цій вправі повітря заходить через "вікно", а виходить через "двері". Спочатку "вікно" - ліва ніздря, а "двері" - праві. Правою рукою затискаємо праву ніздрю, повільно вдихаємо через "вікно", потім лівою рукою затискаємо ліву ніздрю і повільно випускаємо повітря через "двері". Виконуємо 4-6 разів. Потім "вікно" і "двері" міняються місцями.
 Вправа "Годинник"
Початкове положення. Стоячи, ноги на ширині плечей.
Виконання. Здійснюємо махи прямими руками вперед і назад, повторюючи при цьому "Тік-так". Виконуємо 10-12 разів.
 Вправа "Веселий півник"
Початкове положення. Стоячи прямо, руки опущені уздовж тіла.
Виконання. Піднімаємо руки вгору, а потім ляскаємо ними по стегнах. На видиху вимовляти: "Ку-ку-рі-ку". Виконуємо 5-6 разів.
 Вправу "Обдуваємо плечі"
Початкове положення. Стоячи, ноги на ширині плечей, руки опущені вздовж тіла, голова прямо.
Виконання. Робимо вдих, потім повертаємо голову ліворуч, робимо видих через рот, губи при цьому голова повернена праворуч - "видих",  голова прямо - "вдих", голову опускаємо до підборіддя - "видих", голова прямо - "вдих",  голову піднімаємо вгору - "видих", голова прямо - "вдих". Виконуємо вправу 5-10 разів.
 Вправа "Насос"
Початкове положення. Стоячи, ноги разом, руки опущені уздовж тіла
Виконання. Робимо вдих, потім видихаючи, здійснюємо нахили убік, раки рухаються уздовж тіла, на видиху вимовляємо: "С-с-с-с". Виконуємо вправу 6-8 разів в кожну сторону.
 Вправа "Потягушки"
Початкове положення. Стоячи, ноги разом, руки підняті вгору.Виконання. На вдиху - добре підтягуємося, піднімаємося на шкарпетки, на видиху - руки опускаємо, встаємо на усю стопу, вимовляємо: "У-х-х". Виконуємо 4-5 разів.
 Вправа "Їде-їде паровоз"
Виконання. Ходимо по кругу, імітуючи паровоз, роблячи відповідні рухи руками і примовляючи "Чух-чух-чух". Виконуємо 20-30 сек.
 Вправа "Сурмач"
Початкове положення. Стоячи або сидячи, руки скласти біля рота, зображуючи горн. Початкове положення. Сидячи на колінах або на п'ятах.
Виконання. Під час вдиху, руки піднімаємо вгору, під час видиху, руки опускаємо,тулуб при цьому трохи нахиляється.
 Вправа "Бегемотики"
Початкове положення. Лежачи на спині, закривши очі, поклавши руки на живіт. Виконання. Повільно і плавно вдихаємо, животик при вдиху надувається. Після цього також повільно і плавно видихаємо, щоб животик втягнувся.


 ІГРИ, СПРЯМОВАНІ НА РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ,
ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ
КОМУНІКАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ЗГОДА — НЕЗГОДА
Завдання педагога – формувати у дітей вміння стверджувати або заперечувати тезу, обґрунтовуючи свою думку.
Педагог.  Сьогодні буде дощ.
Діти. Ні, не буде, тому що небо чисте.
Педагог. Всі птахи відлітають у теплі краї.
Діти. Ні, деякі залишаються зимувати
(горобець, ворона, галка).
Педагог. Це – риба.
Діти. Ні, це не риба. Це – мишеня.
У риби немає лапок, а в мишеняти є.
Риба не вміє бігати, а мишеня вміє.
У мишеняти є вуха,. а в риби немає.

ЗНАЙДИ ЗА ОЗНАКАМИ
Завдання педагога – вчити на основі сенсорного обстеження виділяти істотні ознаки предметів (дерев’яний стіл, лляна серветка, скляна ваза); використовувати слова, які називають ці ознаки, під час спільного складання розповіді- роздуму.
Чомучко та Томучко запрошують дітей на незвичайне полювання за ознаками.
Для цього необхідно взяти «підзорну трубу», уважно розглянути стіл і відповісти на запитання:
Якого кольору стіл?
Якої форми?
З чого виготовлений?
Чому стільниця тверда?
Чому стіл стійкий?
Спільно з педагогом діти складають таку розповідь- роздум. Стіл – дуже важлива річ у будинку, бо... (за ним можна обідати, малювати, читати). Стільниця повинна бути твердою, бо... (на м’яку незручно ставити посуд, вазу). У стола повинно бути чотири ніжки, бо... (він буде стійким). Без столу вдома не обійтись.

ОПОВІДКИ-НІСЕНІТНИЦІ
Завдання педагога – вчити визначати тему роздуму вставними конструкціями: «я гадаю», «я знаю», «мені здається», «на мій погляд»; заперечувати невідповідні явища, використовуючи підрядні сполучники «бо», «тому що».
Після прослуховування оповідок-нісенітниць діти визначають невідповідності, які вони помітили.
Перемагає той, хто назве їх більше.
1. Влітку яскраво світить сонце, тому діти вийшли на прогулянку. Вони зробили зі снігу гірку й почали кататися на санчатах. Потім зліпили з піску снігову бабу. Ось як весело було дітям!
2. Прийшла осінь, бо почали опадати зелені листочки. Діти пішли на екскурсію до озера. Там вони побачили багато цікавого. На березі озера сиділи два окуні та рак. Коли діти підійшли ближче, то рак і окуні впали прямо у воду. Біля озера росло багато берізок, а на їхніх гілочках заховалися серед зелених листочків гриби. Діти підстрибнули і зірвали кілька грибів. Ось скільки цікавого вони побачили на екскурсії!
ГРА «ВИПРАВ ПОМИЛКУ БУРАТІНО»
Вихователь пропонує дітям послухати розмову Буратіно та Ведмедика по телефону, і виправити помилку у відповідях Буратіно.
Ведмедик запитує:
«Чому  взимку не можна купатись?»
Буратіно відповідає: «Бо заважає шуба»
Діти відповідають:
Тому, що взимку холодно;
Тому, що вода в річці замерзла;
Тому, що вода дуже холодна;
Тому, що можна застудитися'1.

ФАНТАСТИЧНІ ГІПОТЕЗИ
Технологія подібних гіпотез досить проста.
Вона має форму запитання: «Що було б, якби?»
* Що було б, якби зникли всі дорослі?
* Що було б, якби раптом зникло сонце?
* Що було б, якби до нас прийшов крокодил?
* Що було б, якби не було дерев і квітів?
* Що було б, якби не стало річок?

ГРА «ТРАПЛЯЄТЬСЯ - НЕ ТРАПЛЯЄТЬСЯ»
Вихователь читає речення, діти присідають, коли в реченні говориться про те, чого не буває:
1. Вовк блукає лісом.
2. Вовк на дереві сидить.
3. У каструлі чашка вариться.
4. Кицька на даху гуляє.
5. Човен по небу пливе.
6. Собака на даху гуляє.
7. Дівчинка малює дім.
8. Дім малює дівчинку.
9. Кіт купив ковбасу.
10. У курки дві ноги.
11. У слона чотири ноги.
12. Онук молодший від дідуся.
13. Дідусь навчається в школі.
14. На лузі крокодил пасеться.
15. Вночі іде дощ.
16. Кролик їсть траву.
17. Курка менша від індика.
18. Дерево вище, ніж кущ.
19. Тротуар вужчий, ніж дорога.
20. Пір'їнка важча, ніж цеглинка.
ГРА « ЗАКІНЧИ ДУМКУ»
Вихователь пропонує дітям початок речення,
діти його закінчують. Слідкувати, щоб думки не повторювались.
1. Я радію, коли...
-мене ведуть в цирк;
-мені купують морозиво;
-на вулиці сонячно...
2. Мені сумно, коли...
- хворіє бабуся;
- ображаються друзі;
- закінчуються цукерки...
3. Я щасливий, коли...
-мені дарують котика;
-ми їдемо на море;
- граюсь з друзями...

ЗАКІНЧИ РЕЧЕННЯ
Діти по черзі закінчують кожне з речень:

Я хочу...
Я вмію...
Я мрію…
Я допоможу... 
Я принесу...
Я заспіваю...


ГРА «СКЛАДИ СМІШНЕ РЕЧЕННЯ»
Вихователь пропонує дітям скласти смішне речення з заданими словами:
ГРА «ТАК, НІ»
Одна дитина виходить за двері .
Інші гравці загадують слово-назву предмета.
Заходить ведучий, задає запитання.
Гравці відповідають: «Так.», «Ні».

1. Цей предмет є в цій кімнаті? (Так).
2. Він дерев'яний? (Ні).
3. Він знаходиться на підлозі? (Ні).
4. На стелі? (Так).
5. Це лампочка? (Так)

Лічилкою вибирається інший ведучий.
Гра продовжується.


ГРА «ДОБРЕ - ПОГАНО»
Діти розповідають, що добре, що погано у певному явищі, предметі...
Почалась осінь:
Добре – достигли овочі, фрукти...
Погано – стало холодно, дощить...

ГРА «ЛАНЦЮЖОК ПРОПОЗИЦІЙ».
Вихователь пропонує речення-пропозицію, діти по черзі повторюють його, додаючи одне слово:
1. Я куплю в магазині цукерки.
Я куплю в магазині цукерки і хліб.
Я куплю в магазині цукерки, хліб і морозиво.
Я куплю в магазині цукерки, хліб, морозиво і напій..

2. Я люблю казку «Ріпка».
Я люблю казку «Ріпка», «Колосок»...

3. Я одягаю шапку.
Я одягаю шапку, шарф...


ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ
Діти обирають іменинника. Кожен жестами, рухами та мімікою показує, що дарує імениннику, а іменинник намагається відгадати.
Гра починається зі слів: «Я дарую...»

ЛАНЦЮЖОК
Перша дитина називає об'єкт, друга – його властивості, третя – новий об'єкт з такими самими властивостями, четверта - іншу властивість нового об'єкта і так далі.
Наприклад: морква – морква солодка – солодким буває цукор – цукор – білий – білим буває сніг.

КАРТИНА
Усі сідають в коло. Один тримає у руках чистий аркуш паперу і намагається уявити намальовану картину. Він починає детально її описувати. Потім передає аркуш з уявною картиною іншому, той продовжує уявний опис.
ЧИЙ «ВІНОК» ДОВШИЙ
Дидактична мета: розвивати мовленнєвий слух; закріплювати вміння визначати останнє слово в реченні; вправляти дітей у складанні речень.
Гравці об'єднуються у дві команди. Ведучий (вихователь) промовляє речення. З останнім словом цього речення потрібно придумати нове, у якому діти знаходять останнє слово і складають із ним речення.
Наприклад: «Сергійко читає книжку». Орієнтовна відповідь учнів: «Книжка лежить на столі». – «Мій сіл чистий». – «Чисті руки – запорука здоров'я». – «Бажаю тобі міцного здоров'я».
Складаючи речення, гравці утворюють «вінок» (стають поряд, узявшись за руки; той хто придумав перше речення, стає першим, поряд із вихователем).
Правила
«Плетуть» вінок протягом 2-3 хв. Учасники іншої команди уважно слухають, фіксують помилки підніманням руки.
Перша команда припиняє «плести» вінок, якщо хтось із гравців припустився помилки. Ролі міняються: перша команда слухає і контролює дії другої. Виграє команда, чий вінок є довшим.
ЛАНЦЮЖОК
Дидактична мета: вправляти в поділі слів на склади.
Вихователь показує дітям ланцюжок, звертаючи увагу на те, як одне кільце поєднане з іншим.
Пропонує утворити ланцюжок зі слів так, щоб вони з'єднувалися однаковими складами
Наприклад, вихователь промовляє слово Ніна,
Діти подумки виділяють склад -на і згадують слово, що починається виділеним складом, – Наташа.
В новому слові виділяють склад -ша і добирають слово, що починається складом ша- тощо).
1. Учні по черзі продовжують ланцюжок слів.
2. Учні об'єднуються у команди. Слова записують на аркуші паперу.
Виграє та команда, у якої ланцюжок є довшим.




Комментариев нет:

Отправить комментарий